Tuesday 29 January 2013

Vitamins & Supplement

Selain daripada makan benda yang sihat, macam buah, kurma, nuts, it's a good idea during pregnant ni kita amik vitamin untuk cover mana-manalah zat yang tak cukup tu kan. Walaupun takdenya nak diet tapi still rasa apa kita makan tak cukup zat, bukan tak cukup dari kuantiti tu, makan banyak pun kadang vitamin tak cukup. Paling penting mestilah acid folic, iron dan calcium.

Ingat lagi masa check di FPP bersama Dr.Hazim tu, tanya dia apa vitamin yang kena amik. Time first trimester dia suggest saya amik only B-compleks, acid folic dan duphaston je. After 2nd trimester dia bagi saya Obimin. Wekk! Dengar nama pun saya rasa nak termuntah. Terus cakap dengan doc, saya tak boleh makan Obimin sebab saya akan pening dan muntah. 

So, before dia suggest tu, dia ada cakap, "even tak makan vitamins pun, if baby tu sihat, baby akan survive jugak." Sangat meaningful makna Dr.Hazim kan. "So, tak perlu nak makan apa-apa vitamin ke doc?" Mr.Fand tanya. Dr.Hazim sengih je, dan dia terus suggest vitamin yang ada. Refer kat gambar ok! Pramilet sama seperti Obimin, features pun sama, tapi yang happynya, ubat ni tak de side effect apa pun kat saya. Neurogain PB adalah sumber DHA, omega3-fatty acids etc. untuk perkembangan otak dan mata baby. Boleh continue makan sampai BF.

Saya makan 2 hari sekali, sebab takut terlebih zat boleh menyebabkan baby besar sangat susah nak keluar plak nanti. ^_^

You all makan apa? and any suggestions??

Disclosure: This is not a sponsored post. Items are purchased by me. Views are solely  based on my experience.

6 comments:

  1. Saya makan vit shaklee.. Obimin x amik :-)

    ReplyDelete
  2. Saya makan vit shaklee.. Obimin x amik :-)

    ReplyDelete
  3. Jom tgk jubah lycra + tudung lycra, tudung ala fareeda dll di http://dkapparels.blogspot.com/.Harga bwh RM200 semuanya :-)

    ReplyDelete
  4. Dua tahun lepas saya start makan vitamin Shaklee. Mula-mula makan sebab selalu letih lesu je kat ofis, dgn penatnya, dgn stressnya. saya beli cuba-cuba makan, sbb sblm ni tkt nk amik supplemen/vitamin. Alhamdulillah rasi. dok research, shaklee ni mmg jenis semulajadi, ada research n lab analysis sdri. lepas tu terus melekat sampai skrg, sbb rasa best sgt kesan nya, dan boleh diyakini selamat. hehe. dari multivitamin with iron utk upkan HB, kalsium, asid folic, vitamin C, vit E, Omega, slimming set, skin care...semua guna.
    skrg satu famili dah di shaklee kan.
    dari mkn sdri..dh start jadi distributor, bg kat famili, kawan2 dan skrg rakan blogger :)

    ReplyDelete
  5. MQ 1st pregnancy duu just amek folic acid lepas tu obimin... 2nd pregnancy pulak tukar mkn iberet folic which is much better than folic... Doctor cakap smeua dah ada dalam tu...

    ReplyDelete

INSTAGRAM @WAWATASLIMAN

Followers